Race coming up: Marikenloop 2018

Sinds ik mij weer goed voel met mijn voeding, wil ik het sporten weer oppakken! Deze keer op een juiste manier, zonder blessures graag! Ik ben weer begonnen met hardlopen en daarnaast krachttraining om mijn spieren te versterken. Om mijzelf een stok achter die deur te geven, heb ik mij aangemeld voor een race! De Marikenloop 2018 verwacht mij op 27 mei aan de start en ik heb onwijs veel zin om hiervoor te gaan trainen en deze race te rocken!

Marikenloop

De Marikenloop vindt plaats op zondag 27 mei bij Park Brakkenstein in Nijmegen. Gisteren zag ik hem op social media voorbij komen en besloot ik me direct in te schrijven! Meteen een stok achter de deur.. HOPPA! Je kan bij het inschrijven kiezen voor welke afstand je wil gaan. Ze hebben de afstanden 5, 7,5 en 10 km. Eigenlijk sinds mijn vorige 5 km race in april 2015 wil ik weer een race doen van 10 km. Je snapt dus wel dat ik me nu heb ingeschreven voor de afstand van 10 km. YIKES!

Training

Oké, geen paniek. Het is pas over 2 maanden, dus ik heb nog 2 maanden de tijd om dat te halen en het trainen gaat verrassend goed. Mijn conditie word redelijk snel beter en van m’n blessures heb ik nog niks vernomen (dit kloppen we uiteraard even af!).

Momenteel volg ik Annemerel haar schema van de 5 km en daarna door naar de 10 km. Dat kost me 15 weken en oké, zoveel tijd heb ik inderdaad niet, maar we zien wel hoever ik kom! Ik hoef ook niet persé die volledige race in 1x uit te lopen. Als ik kijk naar de hoeveelheid weken kan ik tegen die tijd volgens de theorie 7 a 8 km lopen. Maar Syl, waarom koos je dan niet voor de 7,5 km? Jaaaa, ik ben gewoon een beetje eigenwijs.

Goed, naast het schema van het hardlopen moet er natuurlijk ook nog wat anders gebeuren.. Krachttraining. Want ik moet m’n spieren verbeteren en dan vooral die in m’n benen. Om dit goed te doen heb ik een schema opgesteld bij de Nike+ Training app. Hier heb ik aangegeven dat ik ga voor een Lean Fit-schema. Dit staat voor het verbeteren van conditie en uithoudingsvermogen en het verbranden van overtollig vet.

Eerste week

Mijn eerste week van de trainingen zit er alweer bijna op! Vandaag alleen nog de laatste hardlooptraining van de week en dan ben ik alweer klaar voor de tweede week!

Deze week heb ik er dan 3 hardlooptrainingen opzitten en 2 krachttrainingen. Het viel me zeker niet makkelijk. Helemaal mijn eerste hardlooptraining was een regelrechte drama, maar ik voel mezelf alweer sterker worden en begin door te krijgen dat mijn conditie gewoon al beter is dan het begin van de week.

Hardlopen

Wow, mijn eerste hardlooptraining was echt een drama. In het schema was het de bedoeling dat ik 4x 3 min. ging lopen en 3 min. ging wandelen. Wat een hel was dit. De eerste 3 minuten hardlopen heb ik nauwelijks vol kunnen maken. M’n hart klopte als een malle in mijn keel en kreeg echt het gevoel dat mijn keel ieder moment kon gaan exploderen. Mijn conditie had echt een enkeltje China genomen en dat kon je merken ook.

Mijn tweede hardlooptraining op vrijdag ging al stukken beter! Dit keer moest ik 5x 3 min. lopen en 3 min. wandelen en dit ging echt een stuk beter. Op het laatste stukje kreeg ik wel van die steken in m’n zij, maar geen gevoel alsof m’n keel explodeert en al helemaal niet in de eerste 3 min. JEEJ!

Ik kijk ook een stuk blijer, haha.

Krachttraining

Mijn eerste Nike+ training was een 6 min. knallende workout op donderdag. Uhuh. Die 6 min. kloppen nooit. Dat is eerder 10 min. maargoed. Het was een zeer heftige training. Ik kreeg een oefening en een aantal en dat moest ik dan zo snel mogelijk doen. Nou, kapot was ik! Ik was inderdaad 10 min. bezig zoals ik had voorspeld. Oké, iets sneller.. 9:47 min. Ik kreeg daarna door dat het gemiddelde van vrouwen van mijn leeftijd 8:36 min. was. Nah, nog niet zo slecht dus!

Mijn tweede training was een yogatraining op zaterdag. Ze gaven een gemiddeld aantal min. aan van 23, dus dan ga ik al uit van een half uur ongeveer, haha.

Training naar de Marikenloop

Ik ga voor jullie wekelijks of 2-wekelijks een verslag bijhouden van mijn trainingen richting deze race!

 

Liefs Sylvahna

Volg:
Sylvahna Konter-Mulder

Mijn naam is Sylvahna en ik ben de eigenaar van Sylvahna.nl. Joh! Hier blog ik over alles wat mij interesseert en waar ik blij van word. Mocht je meer van mij willen weten of mij wat willen vragen, dan kan je mij altijd mailen.

Find me on: Twitter | Facebook

8 Reacties

  1. 1 april 2018 / 11:43

    van mijn zussen die ook rennen ( en af en toe een deel van de Marikenloop doen) heb ik begrepen dat het een kwestie van rustig doorzetten is….Ik bewonder je moed!

  2. 1 april 2018 / 15:05

    Je haalt het makkelijk. En meedoen aan zo’n wedloop is mega. Heel veel succes!!!!

  3. 1 april 2018 / 22:24

    Sterk dat je voor de 10 km direct gaat. Hopelijk lukt het. Ik ben geen sportkenner maar bouw je het niet een beetje te snel op? Wees voorzicht voor je lichaam 🤗

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.